ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
دانش مجموعه ای از اطلاعات و تجربیات شخصی افراد است که باید به طور مناسب مدیریت شود تا منجر به بهره وری و رفتارهای مناسب شود
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی به انگلیسی KM (Knowledge management) به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند.
مدیریت دانش فردی (BPR in Archiving of Knowledge in Brain)بایگانی دانش انسان (اطلاعات + تجربیات) معمولا در مغز انسان به طور صحیح سازماندهی نشده است و باعث بازیابی نادرست و تولید رفتارهای ناهنجار می شود.
اما می توان با استفاده از تکنینکهای علم NLP (Neuro Linguistic Programming) با توجه به ویژگیهای شخصیتی افراد (Enneagram) نحوه ی سازماندهیِ بایگانی دانش در مغز را تغییر و به طور مناسب دوباره ذخیره کرد تا بازیابی دانش درست انجام شود و رفتارهای هنجار تولید شود.
بدین معنا که دانش افراد -مجموعه ی اطلاعات به شکل تصاویرِ متصل به احساساتِ حاصل از خاطراتِ اشخاص درباره ی آن تصاویر می باشد - که در مغز افراد بایگانی می شود.
چنانچه ترتیب این تصاویر و احساساتِ متصل به آنها نامناسب باشد ، شخص دچاردرگیریِ ذهنی با تصاویر و احساساتِ مرتبط با آنها و ایجاد رفتارهای نامناسب می شود.
با تغییر احساسات و تغییر و جابجاییِ تصاویرِ ذهنی می توان باعث تغییر رفتار و حتی تغییر عادات فردی در جهت درست شد.
مدیریت دانش سازمانی
مدیریت دانش به عنوان مجموعه کارکردهای وابسته به هم تعریف میشود و به عنوان رویکردی یکپارچه به شناسایی، کسب و استخراج، بازیابی، ارزیابی، تسهیم و خلق کلیه منابع دانش سازمان می پردازد به گونهای که سازمان را در جهت دستیابی به اهداف سازمانی کمک نماید.
هدف مدیریت دانش برقراری ارتباط بین خبرگان و افراد مجرب سازمان با افرادی است که نیاز به دانش خاصی را دارند. ایجاد چنین ارتباطی به کمک فرایندها و ابزارهای مدیریت دانش تسهیل میگردد.
مدیریت دانش معطوف به شناخت دانش فردی و دانش سازمانی و از همه مهمتر تعامل بین آنهاست.
امروزه مدیریت دانش سازمانی و فرآیندهای آن را، به مثابه یک راهبرد ضروری و آینده نگر به منظور کسب مزیت رقابتی و حفظ بقا و بهبود عملکرد فردی و سازمانی و به طور کلی تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده در محیط های پویا و به شدت تغییرپذیر می دانند و سازمان ها به منظور دستیابی به مزایای آن، برای پیاده سازی مدیریت دانش تلاش می نمایند که در این راستا با چالش ها و الزاماتی رو به رو هستند،
نتایج تحقیقات اخیر بیانگر آن است که توسعه یک تعریف کاری از دانش، توجه به دانش ضمنی و به کارگیریIT ، سازگاری با پیچیدگی های فرهنگی، توجه به منابع انسانی، ایجاد ساختارهای سازمانی جدید و کنارآمدن، با رقابت فزاینده، مهمترین چالش های پیش روی سازمان های امروزی در این راستا می باشند.
مراحل پیادهسازی نظام مدیریت دانش در سازمان
سایت مشاوره و آموزش مدیریت دانش : http://shahrzadniakan.ir
سلام استاد نیاکان
ضمن تشکر از مطلب سرفصل وبلاگتان بنده در مقام دانشجو که موضوع ان. ال پی برایم تازگی دارد و علاوه بر ان به سبب کاربرد اجتماعی طبق فرمایش شما به نظر میرسد چنین علمی از سطوح راهنمایی مورد تدریس قرار گیرد ،مفید خواهد بود .البته نمدانم چنین نظری به عقیده شما خنده دار باشد یانه. در هر حال مطلب جالبیه .دستتون درد نکنه.با اجازه اتون با وبلاگ خودم لینکش میکنم.
با سلام و احترام
بسیار خوشحالم که ارزش این علم برای شما آشکار شده است
نظر شما بسیار ارزشمند است
متشکرم که برای اشاعه این علم قبول زحمت فرمودید
امیدوارم همه تلاشها برای آگاهی رسانی به مردم عزیز کشور به ثمر برسد و شاهد رفع همه دغدغه های ذهنی و مشکلات رفتاری آنها باشیم
موفق و شاد باشید